رویکردهای نوین در فیزیوتراپی
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی نیاز سلامت
                                                        
درباره وبلاگ

در این وبلاگ سعی داریم شما را با جدیدترین تکنیک ها و دیدگاه های فیزیوتراپی به منظور ارتقاء سلامت همگانی و پیش گیری از آسیب های اسکلتی - عضلانی و روشهای درمانی آشنا نماییم.
___________________________
انتشار مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع یا کسب اجازه از نویسنده مجاز میباشد.
___________________________

آدرس وبلاگ: www.mnphysio.ir
___________________________
آدرس کلینیک : ساری - خیابان فرهنگ مجتمع شهریار 3 طبقه هفتم واحد 709
تلفن: 01133300075 - 01133314402
___________________________
تنظیم وبلاگ از: مهندس داریوش پورمند
___________________________

مدیر وبلاگ : فیزیوتراپیست مریم نعیمی
نظرسنجی
تا چه حد از عملکرد وبلاگ رویکردهای نوین در فیزیوتراپی رضایت داشته اید؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

در بخش چهارم کتاب "راهکارهایی برای پرورش دیدگاهی که آرامش و شادی به همراه می آورد" ارائه شده است. اما به دلیل اهمیتی که برای راهکار اول قائل هستم ترجیح می دهم این پست را به توضیح این راهکار اختصاص بدهم:

« شاد فکر  کن و شاد عمل کن، آن گاه شادی را احساس خواهی کرد.»

بگذارید با نقل قولی از مارکوس اُرلیوس فیلسوف بزرگی که بر امپراتوری روم حکومت می کرد شروع کنیم: «زندگی ما چیزی است که افکار ما می سازد.»

بله اگر به شادی فکر کنیم، شاد خواهیم بود. اگر به مصیبت فکر کنیم، مصیبت گریبانمان را خواهد گرفت. اگر به ترس فکر کنیم دچار ترس می شویم. حتی اگر به بیماری فکر کنیم، احتمالاً مریض می شویم. اگر غرق در ترحم نسبت به خودمان شویم، همه می خواهند از ما بگریزند. البته مقصود نویسنده از بیان این دیدگاه این نیست که از روی عادت دیدگاه خوشبینانه درباره مشکلاتمان داشته باشیم. ما باید دغدغه مشکلات را داشته باشیم، ولی نگران آن ها نباشیم. چیزی که از آن صحبت می شود اینست که به جای داشتن دیدگاه منفی، یک دیدگاه مثبت داشته باشیم. شاید موارد متعددی از تاثیر نیروی تلقین ذهنی بر عکس العمل های فیزیکی و جسمانی را شنیده باشید.

«عمیقاً به این باور رسیده ام که آرامش ذهنی ما و لذتی که از زندگی می بریم، به جایی که هستیم، چیزی که داریم، یا کسی که هستیم بستگی ندارد؛ بلکه تنها با دیدگاه ذهنی ما بستگی دارد.»

میلتون شاعر انگلیسی سیصد سال قبل در نابینایی اش این حقیقت را کشف کرد: «ذهن در خودش میتواند از جهنم بهشت بسازد و از بهشت جهنم». درسی که نویستده در نیم قرن زندگی فرا گرفته اینست که «هیچ چیز و هیچ کس غیر از خودت نمی تواند برایت آرامش بیاورد.»

به قول مانتین فیلسوف بزرگ فرانسوی «انسان آن قدر که از نوع نگاه خودش به اتفاقی که افتاده صدمه می بیند، از خود آن اتفاق صدمه نمی بیند. » و البته این نوع نگاه دقیقاً به خود ما بستگی دارد.

ویلیام جیمز که در علم روان شناسی کاربردی صاحبنظر برجسته ای است گفته «به نظر می رسد <کنش> به دنبال <احساس> می آید، ولی در حقیقت کنش و احساس شانه به شانه هم هستند؛ و با کنترل کردن کنش – که تحت نظارت مستقیم تر اراده است، به طور غیر مستقیم می توانیم احساس را هم – که تحت نظارت مستقیم نیست – کنترل کنیم. »

به عبارت دیگر ما نمی توانیم تنها با "تصمیم به تغییر احساستمان" فوراً آنها را تغییر دهیم، ولی می توانیم کنش هایمان را تغییر دهیم و آنگاه احساساتمان بطور خودکار تغییر می کنند.

امتحان این گفته ساده است: برای دستیابی به شادی طوری شادمانه عمل کنید که گویی شادی هم اکنون نزد شماست.

«انسان متوجه می شود همانطور که افکارش را درباره چیزها و آدمهای دیگر نغییر می دهد، چیزها و افراد دیگر نیز نسبت به او چرخش نشان می دهند.»

در خاتمه یک رویه ی شاد و سازنده هر روزه به قرار ذیل پیشنهاد شده است:

قفط برای امروز

1-      فقط برای امروز شاد هستم. شادی و خوش بختی از درون است و ربطی به بیرون ندارد.

2-      فقط برای امروز سعی می کنم خودم را با چیزی که هستم انطباق دهم و سعی نمی کنم همه چیز را به میل خودم سازگار کنم.

3-      فقط برای امروز به جسمم توجه می کنم. ورزشش می دهم، مراقبش هستم، تغذیه اش می کنم، بد به کارش نمی برم، تا به خوبی در اختیارم باشد و بیشترین بهره را از آن ببرم.

4-      فقط برای امروز سعی می کنم ذهنم را قوی کنم. چیزی مفید یاد بگیرم، آدم عاطل و باطلی از نظر ذهنی نباشم.

5-      فقط برای امروز روحم را ورزش می دهم تا بی آنکه کسی باخبر شود کار خوبی برای کسی انجام دهم.

6-      فقط برای امروز آدمی دوست داشتنی می شوم. درست لباس می پوشم، آرام صحبت می کنم، سخاوتمندانه از دیگران تعریف می کنم، اصلاً انتقاد نمی کنم، هیچ عیبی در جایی پیدا نمی کنم و سعی نمی کنم کسی را اصلاح یا درست کنم.

7-      فقط برای امروز سعی می کنم روزی را که در آن هستم تمام و کمال زندگی کنم و فقط به امروز فکر کنم نه به تمام روزهایی که در آینده در پیش رو دارم.

8-      فقط برای امروز برنامه ریزی می کنم. هر چیزی را که انتظار دارم هر ساعت انجام دهم روی کاغذ می آورم. اینکار دو آفت را دور می کند: عجله و تردید

9-      فقط برای امروز نیم ساعت کامل را صرف خودم می کنم و استراحت می کنم. در این نیم ساعت به خدا فکر می کنم تا وسعت نظر بیشتری نسبت به زندگی ام پیدا کنم.

10-   فقط برای امروز، از چیزی نمی ترسم؛ مخصوصاً از شاد بودن؛ از لذت بردن از چیزی که زیباست؛ از عشق ورزیدن؛ از باور این مساله که کسانی که دوستشان دارم مرا دوست دارند.

                                                  ادامه دارد ....

                  قسمت قبل                                                  قسمت بعد


داریوش پورمند





نوع مطلب : مقالات عمومی، 
برچسب ها : نگرانی، نگران نباش زندگی کن، شادی، دیل کارنگی،
لینک های مرتبط :






 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات